Især som nybegynder vil man have tendens til at ligge for hårdt ud. Risikoen for at få en skade og løbe sur i træningen vil derfor være stor. Som løber i LØB MED projektet er man sikret et løbeprogram, der gradvist vil bygge løbeformen op.

Uanset hvad målet er med din løbetræning, så starter træningsprogrammet med små skridt, der stille og roligt gør dig i stand til at løbere længere og hurtigere.
Nogle af jer skal være indstillet på at starte fra bunden, også selvom ambitionerne rækker højere. For nogle vil det betyde, at de første uger vil foregå med rask gang, afbrudt af let løb, og for andre er udgangspunktet et helt andet. Dette er vigtigt for at undgå at led og sener overbelastes. Når du begynder at træne vil det være helt normalt at du bliver øm i benene. Din krop har brug for at vænne sig til den belastning du udsætter den for, og derfor er det også vigtigt, at du ikke overdriver træningen, men ligger mindst en hviledag mellem hvert træningspas.

Det er ekstremt vigtigt at du lytter til kroppens signaler, og skulle du begynde at få ondt eller føle dig meget træt igennem flere træninger i træk skal du tage en pause. I tilfælde hvor du har smerter skal du hurtigst muligt kontakte en træner, og derefter få det undersøgt hos en professionel behandler.

Lad være med at tage nogle chancer, det kan ikke betale sig. De fleste skader kan fanges i opløbet, og et par missede træninger er ikke noget
problem, i forhold til en langvarig skadespause.